گردشگری و ایرانگردی

اخبار گردشگری و ایرانگردی و مقاله هایی از مناطق مختلف ایران و مناطق دیدنی و گردشگری ایران

آذربایجان‌شرقی کلکسیونی از 80 رشته صنایع دستی

نوشته شده توسط Ghazal. Posted in مناطق دیدنی، گردشگری استان آذربایجان شرقی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بیشتر اوقات گردشگران خاطرات سفرشان را بعد از بازگشت، بارها در خانه بین دوستان و آشنایان مرور می‌کنند به همین دلیل تمایل دارند تا یادبودی از سفرشان با خود به همراه بیاورند تا علاوه بر یادآوری آن لحظات، نشانه‌ای از هنر و فرهنگ مردمان آن دیار مهمان خانه خود کنند. در این میان، صنایع دستی که با ذوق، هنر و مهارت هنرمندان آن منطقه ساخته شده‌اند، می‌تواند گزینه مناسبی برای گردشگران باشند.

 

صنایع دستی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آراز بار و به نقل از خبرگزاری ایسنا،  حدود 80 نوع صنایع دستی را در خود جای داده‌ است و گردشگران در کنار بازدید از اماکن تفریحی، تاریخی و فرهنگی، با تنوع زیاد صنایع دستی این استان روبرو شوند.

باتوجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، آشنایی با صنایع دستی استان و مناطق فعال این حوزه، می‌تواند گامی موثر در جهت معرفی بهتر تبریز و شهرستان‌های اطراف و نیز رونق اقتصادی منطقه برداشت.

در آذربایجان‌شرقی رشته بافت‌های داری و غیر داری در انواع مختلفی هم‌چون "قالیبافی"، "ورنی بافی"، "جاجیم بافی"، "گلیم بافی"، "تسمه بافی" و انواع "دست بافت‌های عشایری" در مناطق مختلف استان رواج دارد.

ورنی نوعی زیر انداز سنتی، بدون پرز و تک رو و  گلیم زیراندازی دو رو و بدون پرز است. جاجیم هم کاربردهای متفاوتی هم‌چون زیرانداز، پشتی و رویه کرسی دارد.

قالیبافی از مهم‌ترین هنرهای رایج در استان است که در بیشتر مناطق استان دیده‌ می‌شود و افراد زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند و نیز در کنار آن هنر "رفوگری" که به مرمت قالی می‌پردازد از قدیم در این استان وجود داشته‌ است.

 تابلو فرش سردرود در نزدیکی تبریز از دیگر تولیدات قالی است که در سال 93 نشان جغرافیای ملی تابلو فرش به نام سردرود توسط مرکز ملی فرش ایران بزرگترین متولی فرش ایران و نیز در سال 95، سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو  (WIPO)در وین اتریش آن را به ثبت جهانی رساند.

ورنی بافی در اهر، کلیبر، ورزقان، هوراند، ارسباران و در میان عشایر ساکن خدا آفرین، جاجیم‌بافی در روستاهای اطراف عجب شیر و در میان عشایر ارسباران دیده‌می‌شود و همچنین گلیم بافی در اهر، میانه، کلیبر، هشترود، عجب شیر و شهر خراجوی مراغه و تسمه بافی در روستای فیروزآباد آذرشهر وجود دارد.

از انواع دست بافت‌های عشایری مفرش بافی، تزیینات آلاچیق، اجاق قیراخی (کنار اجاق)، جای نمک یا هیبه، انواع خورچین و بافت کیف دستی و قرآن در اندازه‌های مختلف در میان عشایر آذربایجان رواج دارد.

"بافتنی‌های سنتی" و "قلاب بافی" هم‌چون بافت دستکش، جوراب، شال گردن از دیگر هنرهای دستی استان است که این بافت‌ها بیشتر با پنج میل و قلاب بافی معمولاً با تک میل و مواد اولیه آن ابریشم یا پشم طبیعی است.

قلاب بافی در اکثر مناطق استان و بافت‌های سنتی نیز بیشتر در روستاهای اطراف عجب شیر مثل روستای چنار، هرکلان و حوری و نیز در مرند و ورزقان است.

"چاپ کلاقه‌ای" یا "باتیک" در اسکو و روستاهای اطراف دیده‌ می‌شود. از طرفی به دلیل وجود کارگاه‌های باتیک در اسکو، "ریسندگی پارچه‌های ابریشمی" و "ابریشم بافی" در اسکو و به خصوص روستای اسکندان به چشم می‌خورد در کنار آن رنگرزی گیاهی در اسکو و روستاهای اطراف وجود دارد.

                                          unnamed (4).jpg                

 

هنر کار با سفال، در بیشتر مناطق استان به ویژه تبریز، شبستر و مرند به حیات خود ادامه می‌دهد. "سفالگری سنتی" به صورت دستی و چرخی، "مشبک کاری"، "برجسته کاری"، "کنده کاری"، "نقاشی زیر لعابی" و "رو لعابی" روی سفال کار می‌شود که خاک سفید برای سفالگری از کوه‌های زنوز مرند و خاک رس از کوزه‌کنان شبستر تهیه می‌شود.

تبریز در رشته "نگارگری ایرانی" نیز حرفی برای گفتن دارد.

انواع مختلفی از زیر شاخه‌های رشته کاشی سنتی و سرامیک همچون "کاشی هفت رنگ"، "زرین فام" و "کاشی معرق" در اکثر مناطق استان کار می‌شود.

در صنایع مرتبط با شیشه از قبیل "تراش شیشه"، "شیشه با حرارت مستقیم"، "شیشه‌گری فوتی"، "شیشه خانه‌بندی" و "همجوشی شیشه" بیشتر در تبریز وجود دارد.

صنایع دستی چرمی مثل "تولیدات چرمی دست دوز" از جمله کیف و کفش، "سوخت روی چرم" و  "نقش اندازی ضربی روی چرم" بیشتر در تبریز، خدا آفرین و بستان آباد رواج دارد.

در گروه صنایع دستی فلزی نیز می‌توان به "دواتگری" که ساخت ظروف فلزی با استفاده از چکش کاری، و "کوفته‌گری" کوبیدن طلا و نقره روی فلز، دسته عصا، دسته چپق و تسبیح و "چلنگری" که ساخت اشیاءآهنی سبک مثل ابزار قالی بافی است، اشاره کرد.

دواتگری در تبریز، بناب، مراغه و چلنگری در تبریز، اهر، کلیبر و مراغه وجود دارد. در کنار صنایع فلزی، هنر مشبک فلز در تبریز و حکاکی روی فلز و مسگری در مراغه، بناب و تبریز دیده می‌شود.

موسیقی و رقص آذری از گذشته زبانزد بوده‌ است و به دنبال آن هنرمندان "سازهای سنتی" هم‌چون تار آذری، قوپوز را به روش سنتی با مواد اولیه طبیعی منطقه می‌سازند.

"مینای خانه‌بندی" و "مینای نقاشی" که نوعی نقاشی بر روی فلز نقره و طلاست در تبریز وجود دارد.

صنایع دستی حصیری از جمله "چیق‌بافی"، "ترکه‌بافی"، "مرواربافی"، "سبد بافی" و نیز صنایع دستی چوبی مثل "محرق کاری"، "محرق چوب"، "نازک‌کاری و خم‌کاری چوب"، "معرق چوب‌"،  "منبت چوب"، "مشبک کاری چوب"، "ارسی سازی"، "گره‌چینی"، "لایه‌چینی"، "خراطی چوب"، "نقاشی روی چوب" و "پیکر تراشی چوبی" در آذربایجان‌شرقی فعال است.

                                              unnamed (3).jpg 

 

چیق بافی از بافت ساقه‌های نی خیزان موجود در کنار رودخانه ارس، ترکه بافی از بافت ساقه‌های درخت بید و مرواربافی از بافت ساقه‌های نی است.

محرق چوب به عمل سوخت روی ساقه‌های طلایی گندم یا برنج، معرق چوب به قراردادن چوب‌های متفاوت در کنار هم، منبت به کنده‌کاری و حکاکی روی چوب و گره‌چینی به اتصال قطعات کوچک بریده شده اطلاق می‌شود.

چیق‌بافی بیشتر در مناطق عشایری، ترکه بافی در اسکو، آذرشهر، اهر، مرند، مروار بافی در تبریز و سبد بافی در کشک سرای مرند فعال است.

از طرفی خراطی چوب در مرند، منبت چوب در جلفا، کلیبر، اهر، مرند، میانه و آذرشهر و نیز معرق چوب در آذرشهر و سراب  و سایر صنایع‌چوبی در اکثر شهرستان‌های استان دیده‌ می‌شود.

در رشته صنایع دستی سنگی، "سنگ تراشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی" در تبریز و میانه به حیات خود ادامه می‌دهد.

از طرفی "مرصع‌کاری" که به قرار دادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی روی پایه فلزی گفته می‌شود بیشتر در تبریز رواج دارد.

هنرهای سنتی وابسته به معماری هم‌چون "آینه‌کاری" و "گچ‌بری سنتی" از گذشته در معماری استفاده می‌شده و بقعه سید حمزه (ع) از جمله زیباترین نمونه تجلی این هنر است.

همچنین انواع "نقاشی روی شیشه"، "نقاشی گل و مرغ"، "نگارگری سنتی" و "تذهیب" در تبریز به چشم می‌خورد.

از دیگر انواع صنایع دستی می‌توان به هنر "موزاییک سنگ" اشاره کرد که با قراردادن سنگ ریزه‌های کوچک در کنار هم تصاویری بر روی تابلو نقش می‌بندد این هنر چند سالی است که در تبریز رواج دارد.

"ملیله سازی" از جمله صنایع دستی فلزی استان است که از متصل کردن مفتول‌های نازک از جنس طلا یا نقره با استفاده از حرارت بدست می‌آید و بیشتر در تبریز دیده می‌شود.

سوزن دوزی یا رودوزی الحاقی همچون "ممقان‌دوزی" در آذرشهر، "سکمه‌دوزی"، "نقش‌دوزی" یا "گلدوزی دستی" و "چهل‌ تکه‌دوزی" از هنرهایی است که بانوان آذربایجان آن‌ها را با دستان هنرمند خود خلق می‌کنند.

                                            unnamed (1).jpg

در رشته رودوزی‌های سنتی، بستان آباد، سراب، چاراویماق، ورزقان و هشترود از جمله شهرستان‌های فعال هستند.

"مخراج‌کاری" یا "جواهر سازی" اکثرا به ساخت پایه انگشترهای نقره و طلا اطلاق می‌شود که در شهرستان‌های استان دیده می‌شود.

"پاپیه‌ماشه" یا "لاک‌کاری" جزو هنرهای احیاء شده است که قبلا بر روی قلمدان و جعبه‌های کوچک اجرا می‌شد ولی امروزه در تزیین آینه، شانه، جلد کتاب، قاب سازی در استان استفاده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، از اشتغال 10 هزار نفر هنرمند در استان و ایجاد 10 قطب صنایع‌دستی در شهرستان‌های استان خبر داد و برندسازی محصولات را از ضروریات دانست.

فرشاد به آفرین بر فرهنگ و هنر به عنوان بخش جدایی ناپذیر جامعه تاکید کرد که در صنایع‌دستی و هنر دست مردمان آن جامعه نمایان می‌شود.

وی توجه به آموزش هنرمندان و نیز هنرجویان جوان را ضروری دانست و گفت: در نظر داریم صنایع دستی را در شهرها و روستاهای استان به صورت جدی و هدفمند آموزش دهیم تا علاوه بر اشتغالزایی، فرهنگ خود و هنر دست هنرمند را که زاییده‌ی خلاقیت و عشق آنان است، برای آیندگان حفظ کنیم.

وی با تاکید بر حمایت از هنرمندان و توسعه مراکز فروش صنایع‌دستی در سطح استان یاد آورشد: ایجاد مراکز فروش دائمی و متمرکز و نیز برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی موثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، انواع مختلف صنایع‌دستی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی فعال است که می‌توان با سازماندهی، حمایت از هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی و نیز برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنایع‌دستی در داخل و خارج کشور زمینه شکوفایی و حفظ هنر دست هنرمندان را فراهم کرد.

گردشگری زمستانی، یک رویای سفید

نوشته شده توسط اميد محمدي. Posted in مناطق دیدنی، گردشگری استان آذربایجان شرقی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گردشگری در زمستان با توجه به ماهیت این نوع گردشگری به شرایط محیطی خاص و ایجاد زیرساخت‌های لازم در طبیعت نیاز دارد. با فرا رسیدن فصل سرما و بر زمین نشستن اولین برف، فصل گردشگری و توریستی آذربایجان‌شرقی هم پایان یافته و با انبوهی از هتل‌ها و مهمانسراهای خالی و نیمه خالی مواجه می‌شویم.

 

دست‌اندرکاران گردشگری استان تنها برای فصل تابستان و هم‌چنین تعطیلات نوروز برای جذب گردشگر برنامه‌ریزی می‌کنند، غافل از این‌که هوای سرد و چهره سفید تبریز هم برای خود شکوهی دارد.

 

کشورهایی که برای توسعه صنعت توریسم حساب ویژه‌ای باز کردند برای تک‌تک روزهای سال برنامه‌ریزی کرده و جذابیت‌های تمامی فصول را برای گردشگران معرفی کرده و درصدد جذب گردشگران با انگیزه‌ها و روحیات مختلف هستند.

تبریز 2018 سکویی برای جهش صنعت گردشگری ایران زمین

نوشته شده توسط اميد محمدي. Posted in مناطق دیدنی، گردشگری استان آذربایجان شرقی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 رویداد مهمی است که در صورت بهره برداری درست می تواند به سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود، اما کارشناسان امر می گویند که تحقق این مهم نیازمند اقداماتی است که باید از مرز شعار فراتر رفته و به عمل تبدیل شود.

از این منظر، فرصت تبریز 2018 باید با برنامه ریزی درست و مدیریت قاطع قدر دانسته شود و با تبلیغ فراملی این انتخاب، از آن به بهترین شکل ممکن در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری این کلان شهر در سطح خرد و ایران در سطح کلان بهره برد.
ایرنا مرکز تبریز برای تبیین چند و چون این انتخاب و بایسته های استفاده حداکثری از آن میزبان نشست یکروزه ای با عنوان ' تبریز 2018؛ بایدها و ضرورت ها' بود.

** سیر تکامل انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 و مدرس دانشگاه گفت: گفت و گوی تمدن ها، تعامل های بین المللی و صنعت گردشگری از برنامه های موثر سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی است؛ مقر این سازمان در جده عربستان با عضویت 57کشور اسلامی جهان قرار دارد.
غلامحسین کریمی افزود: وزیران گردشگری کشورهای اسلامی در این سازمان به صورت دوره ای شهرهای نمونه را به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب می کنند؛ در 13 آبان 2013 میلادی معیارهایی برای انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تهیه شد و دبیرخانه این سازمان 2 شهر را از هر کشور به عنوان نامزد پذیرش کرد.
وی اظهار کرد: یزد و تبریز نامزد انتخاب به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی از ایران شدند و طرح های توجیهی آن منطبق با اهداف و شرایط در سطح این استان ها تنظیم شد؛ در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی طرح های توجیهی در 2 دوره مختلف مورد داوری قرار گرفت؛ داوری اول در کوالامپور و دور دوم داوری ها در دی 94 شمسی در شهر نیجر.
عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 ادامه داد: در نتیجه این داوری ها، تبریز با رای 90 درصدی کشورهای عضو به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی انتخاب شد. به این ترتیب قدس/2015/، قونیه/2016/، مدینه/2017/ و تبریز/2018/ به ترتیب به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب شدند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز گفت: تحقق تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری سال 2018 با ایمان قلبی تحقق یافت.
رضا خلیلی اظهار کرد: این انتخاب از بین 57 کشور اسلامی با باور عمومی انجام شد و به جز عربستان تمام کشورهای اسلامی از آن حمایت کردند .
وی افزود : پیش از تبریز شهرهای قدس،قونیه و مدینه انتخاب شدند و ایران برای اولین بار این عنوان را کسب کرد.

** مشارکت مردمی پیش نیاز تحقق اهداف تبریز 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 اظهار داشت: فرهنگ سازی در ارتباط با جلب مشارکت های مردمی، پیش نیاز برنامه ها و فعالیت های آینده است.
کریمی افزود: منابع و ظرفیت های شهر تبریز برای آماده سازی این رویداد بین المللی باید آماده شود و در فضای شهر این رویداد باید خودش را نشان دهد؛ منابع و ظرفیت های ملی و استانی باید در این راستا قرار گیرد و در همین راستا نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی تشکیل شورای سیاست گذاری تبریز 2018 میلادی را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه تبریز 2018 از دست آوردهای دولت تدبیر و امید است، افزود: تشکیل شورای حاکمیتی در همین راستا ضروری بود اما اجرای برنامه ها و فعالیت های مرتبط با این رویداد باید توسط مردم صورت بگیرد؛ این شورا به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و نیابت معاون عمرانی استاندار تشکیل شد و اعضای آن از بین مدیران شهری انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه دبیری این شورا بر عهده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و دبیری اجرایی آن نیز بر عهده شهردار تبریز است، افزود: کمیته های تخصصی این شورا پس از جلسه های متمادی از میان بخش های خصوصی، عمومی و حاکمیتی انتخاب شدند.
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 اضافه کرد: این کمیته ها کارگروه هایی را تشکیل داد و سندهایی تدوین و تکالیف دستگاه های اجرایی را مشخص کرده است.
وی ادامه داد: تبریز 2018 میلادی متعلق به همه است و باید همه به اندازه توان مشارکت کنند؛ تا زمان حاضر نیز مردم تبریز نسبت به موضوع تا حدودی حساس شده اند اما رسانه ها باید بیشتر به آن پرداخت کنند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری تبریز نیز با اشاره به ضعف های اطلاع رسانی افزود: اگر هر شهروند کار خودش را در وقت تعیین شده انجام دهد، در سال 2018 میلادی خواسته ها محقق می شود؛ 2018 میلادی، سال شروع تحول در گردشگری شهری تبریز است و هدف غایی نیست.
خلیلی با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت باید از تمام توان و ظرفیت های استان بهره بگیریم، بیان داشت: برای استفاده از فرصت تبریز 2018 باید بدانیم بین استفاده برای توانمند شدن در حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت های گردشگری استان، تفاوت وجود دارد .
وی افزود : باید در کنار این که بیاموزیم چگونه از داشته ها و ظرفیت های موجود استفاده کنیم؛ علاوه بر آن باید بتوانیم بر توان ظرفیت های موجود بیافزائیم ضمن اینکه ظرفیت های مغفول مانده استان را هم فعال کنیم .
خلیلی گفت : باید برنامه سالانه رویدادها و نمایشگاه های بین المللی را داشته باشیم و در این رویدادها حضور فعال پیدا کنیم .
وی ثبت آثار استان در کتاب ها ،مراسم ها، رویدادها و نمایشگاه های گردشگری بین المللی را فرصت جدیدی برای استان دانست تا با توان بیشتری تبریز 2018 مدیریت کند.

** شهرهای نمونه گردشگری به مثابه اکسپوی اسلامی
عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 گفت: اصلی ترین هدف سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی از انتخاب شهرهای نمونه گردشگری، شناساندن ظرفیت های گردشگری جهان اسلام و تقویت ارتباط بین مسلمانان با ابزار گردشگری است؛ برگزاری این رویداد می تواند نزدیکی و تعامل کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز با تاکید بر اینکه اهمیت رویداد تبریز 2018 باید در لایه های اجتماعی شهر نیز تبیین شود، گفت : اگر می گوئیم باید به سمت تبریز شهر جهانی حرکت کنیم باید دیدگاه ها هم به آن سمت حرکت کند .
خلیلی افزود : آثار و اقدامات متفاوت می تواند تبریز را از دیگر شهرها متفاوت کند .
وی همچنین از رایزنی برای عضویت در سازمان جهانی گردشگری خبر داد و افزود : اقدامات اولیه آن انجام شده و در کنار آن عضویت در شورای جهانی صنایع دستی را در کارنامه خود داریم .
وی با تاکید بر اینکه باید مطابق ذائقه گردشگران خارجی تا حدودی که چارچوب کشورماست باید عمل کنیم، گفت : از یک میلیارد و 135 میلیون گردشگر جهان بیش از 400 هزار نفر چینی هستند در صورتی که در تبریز ما کتاب گردشگری چینی نداریم تا بتوانیم از فرصت این گردشگران به صورت موثر بهره مند شویم .
وی خروج از پیله محدودیت ها و اعتقاد و باور به توانستن در بروز موفقیت های فراوان در حوزه گردشگری را از عوامل موفقیت در برگزاری رویداد تبریز 2018 دانست.
خلیلی، ارتقای ظرفیت های فرودگاهی و تجهیز این فرودگاه را برای برگزاری تبریز 2018 لازم دانست و گفت: تبلیغات تبریز 2018 باید در تمام فرودگاه های بین المللی کشورمان وجود داشته باشد و در سطح کلان از تبریز در این خصوص حمایت بیشتر و کاملی شود .
وی اضافه کرد : استقرار نمایندگی شرکت های معتبر هواپیمایی دنیا و شرکت های چند ملیتی در تبریز موجب تحرک و رفت و آمدهای بیشتر گردشگران به تبریز می شود .

** تبریز 2018؛ رویدادی با مقیاس جهانی و اطلاع رسانی محلی
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 در خصوص نقش رسانه ها و تبلیغات رسانه ای در برآوردن اهداف انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 اظهار داشت: برای موفقیت در تبریز 2018 تعامل با رسانه ها ضروری است.
کریمی یادآور شد: رویداد تبریز 2018 نیاز به تولید محتوا و اشاعه در سطح بین المللی دارد؛ میزگردهای چالشی باید از شبکه های بین المللی پخش شود و در این ارتباط مجبور به استفاده از ظرفیت شبکه های بین المللی هستیم. خلا موجود در امر اطلاع رسانی تبریز 2018 در سطح بین المللی بی توجهی رسانه های ملی به این موضوع است؛ جامعه هدف ما بین المللی است اما اطلاع رسانی بین المللی نداریم.
وی ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل دبیرخانه ملی تبریز 2018 رسانه های فرا مرزی از جمله ایرنا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی نقش آفرینی کند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز رونق دادن بازار ورود گردشگران خارجی به تبریز را راهکار دیگر تقویت ظرفیت های استانی و آمادگی برای تبریز 2018 دانست .
خلیلی، تعدد مراکز تصمیم گیری در خصوص تبریز 2018 را یکی از آسیب های این موضوع مهم اعلام و اضافه کرد: باید مدیریت واحد وجود داشته باشد و به اهمیت موضوع توجه کافی شود.
وی تبریز 2018 را فرصت مناسبی برای ارتقای دایمی ظرفیت های گردشگری این شهر دانست و گفت: البته توسعه جهشی گردشگری بدون توسعه بخش های دیگر ممکن نیست.
کارشناس بازاریابی بین المللی و دانشجوی دوره دکترای مدیریت دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اینکه 2018 میلادی تاکنون جنبه تبلیغاتی داشته است، گفت: تبلیغات مربوط به تبریز 2018 تا زمان حاضر به تبلیغات محیطی، ناقص، محلی و کم محتوا در سطح تبریز معطوف شده است در حالی که مخاطبان این رویداد بین المللی مسلمانان خارج از کشور هستند.
علیرضا عبدالحسینی خلیق با اشاره به اهمیت بروزرسانی اطلاعات در فضای مجازی افزود: هنوز وب سایت فعالی برای معرفی ظرفیت های گردشگری تبریز فعلا نیست وگاهی فاصله بین انتشار مطالب به دهها روز می رسد.
وی نبود مطالعات فرهنگی برای شناسایی نیازهای گردشگران را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: نبود بانک اطلاعاتی پیش از این نیز گردشگری سلامت را در آذربایجان شرقی به ورطه تعطیلی کشانده است.

** ملزومات تبریز 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 گفت: در صنعت توریسم یک ارتباط تعاملی بین میزبان و گردشگر وجود دارد؛ نباید اصطکاک به وجود بیاید. ایماژ میهمانان نسبت به مردم تبریز باید مثبت باشد.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز تاکید کرد: مردم محلی باید احساس کنند که حضور گردشگران علاوه بر آثار اجتماعی و فرهنگی در وضعیت معیشت آنان تاثیرگذار است و آموزش های عمومی در این ارتباط می تواند تاثیرگذار باشد.
خلیلی ادامه داد: لمس این ملزومات می تواند اصلاح رفتار و یادگیری زبان را در پی داشته باشد و یکی از دست آوردهای 2018 میلادی تحول در رفتار و فرهنگ مردم تبریز خواهد بود.
وی با اشاره به جایگاه رسانه ها در تبیین و اطلاع رسانی تبریز شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، اظهار کرد: بخش مهم گردشگری و تبلیغات و اطلاع رسانی مربوط به آن، رسانه های تاثیرگذار هستند.
وی افزود: علاوه بر اینکه رسانه ها باید توانایی ایفای نقش بین المللی در خبررسانی، اطلاع رسانی و تبلیغات در تبریز 2018 را داشته باشند باید رسانه های بین المللی را هم در کنار خود داشته تا ابعاد اخبار تقویت شود .
وی با اشاره به چشم انداز جذب 20 میلیون گردشگر در ایران گفت: تبریز با استفاده از فرصت تبریز 2018 علاوه بر کمک به تحقق این موضوع می تواند سهم مناسبی برای شهرمان را به ارمغان آورد .
خلیلی اظهار کرد: رونق گردشگری رونق اقتصاد شهر را به دنبال دارد و به آن شتاب می دهد و تا آنجایی که به شهرداری تبریز مربوط است اقدامات برای تبریز 2018 آغاز شده است.
وی با اشاره به انتخاب شهرداری تبریز به عنوان دبیر اجرایی تبریز 2018خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در فعالیت های اجرایی پیشرو است و اگر مسئولیت دبیری اجرایی تفویض شود ما کارمان را راحت تر انجام می دهیم .
وی افزود : اجلاس وزرای گردشگری که در تبریز برگزار می شود فرصت دیگری است که می تواند برای تبریز 2018 بسیار مفید باشد .
خلیلی گفت : شهرداری تبریز تاکنون در نمایشگاه های ابوظبی،برلین و آذربایجان که جزو نمایشگاه های معتبر و اصلی گردشگری جهان می باشد شرکت کرده است و در این نمایشگاه ها، ظرفیت های گردشگری تبریز را معرفی کردیم .
وی همچنین استفاده نشدن از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای تبریز 2018 و رفع موانع و مشکلات برگزاری را از دیگر خلاها دانست و افزود: مردم تبریز به تنهایی نباید متحمل بودجه و اعتبارات این رویداد بزرگ فرهنگی و گردشگری باشند .
وی به فرهنگ غنی منطقه اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی پتانسیل مهمان نوازی را دارد اما برای پذیرش میهمان نیازمند آموزش و سواد لازم در زینه علوم ارتباطات اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه برای رتبه بندی رستوران های تبریز هیچ برنامه ای نداریم، گفت: غذای تبریز در سطح کشور و برخی از کشورهای همسایه از کیفیت مورد قبول برخوردار است اما تاکنون هیچ انگیزه ای برای رقابت بین آنان ایجاد نکرده ایم و نمی توان رستوران های چند ستاره در شهر تبریز شناسایی کرد.
فارغ التحصیل مقطع دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه تهران نیز گفت: برنامه ریزی در زمینه های ارزان بودن مسافرت، تجربه فضای آرام، برجسته سازی خدمات و ظرفیت های متمایز تبریز، رفتارشناسی و شناسایی ترجیحات مشتریان، سهولت تردد، افزایش بهره وری در خدمات گردشگری و تربیت نیروی انسانی با سواد و مجرب برای رویداد تبریز 2018 میلادی ضروری است.
عبدالحسینی خلیق افزود: سازمان استاندارد نیز باید تا زمان حاضر استانداردهای لازم در زمینه های مختلف را برای رویداد بین المللی تبریز 2018 تدوین می کرد تا امروز با توجه به این هدفگذاری ها به سمت ارتقای وضعیت فعلی حرکت می شد.

بازارچه دوه چی تبریز؛ از شکوه تا فراموشی

نوشته شده توسط اميد محمدي. Posted in مناطق دیدنی، گردشگری استان آذربایجان شرقی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در تبیین اهمیت این محله در ساختار شهری تبریز همین بس که گفته می شود مارکوپولو، جهانگرد سرشناس ونیزی، به هنگام ورود به تبریز در قرن سیزدهم میلادی در یکی از کاروانسراهای این محله ساکن شد.

**مروری بر شمال بازار تبریز و بازارچه شتربان
به گزارش ایرنا به نقل از گروه اینترنتی 'تبریز پایتخت گردشگر ی 2018'،
در بخش شمالی بازار تاریخی تبریز و مهران رود مجموعه ای متشکل از عناصری چون بازار، بازارچه، میدان، کاروانسرا، مدرسه، مسجد، حمام و بافت مسکونی قرار دارد.
این مجموعه که قدمت تقریبی آن به اواخر قرن نهم هجری قمری برمی گردد تا به امروز دچار تغییر و تحولات زیادی شده است.
بازارچه شتربان که در شمال خود به دروازه شتربان به عنوان مبداء ورودی شهر تبریز از سمت شمال غربی منتهی می شد، در طول حیات خود تا به امروز شاهد تحولات کالبدی در بافت اطراف خود بوده است.
تغییر بافت کالبدی و اقتصادی این بافت در دوران اخیر از طریق ایجاد فضاهای تجاری نامتناسب با ارزش های تاریخی و فرهنگی محدوده در جنوب و غرب آن ، تغییر روابط فضاها در شرق آن (میدان صاحب الام) و نابهسامانی های موجود در شمال آن (میدان کاه فروشان) از مهمترین اتفاقاتی بوده که جملگی منجر به افول کیفیت عملکردی بازارچه نیز شده است.
با توجه به اینکه این بخش خود جزوی از عرصه بازار تاریخی تبریز به عنوان میراث جهانی است، تهیه برنامه های حفاظتی، ساماندهی و ارزش گذاری این بخش اجتناب ناپذیر است.
نحوه ی شکل گیری و توسعه بازارچه با در نظر گرفتن هسته اولیه آن که میدان صاحب الامر بوده است و تاثیر گذاری دروازه های اصلی، خود دلیل بر رشد ارگانیک و پیوند تنگاتنگ آن با ساختار شهری به تدریج شکل یافته می باشد.
این بازارچه شامل سه مدرسه و چندین کاروانسرا بوده است که اساس شاکله این بازارچه رابط میان فضای میدان صاحب الامر و دروازه شتربان بوده است.
طبق مطالعات تاریخی قسمتی از طول بازارچه در داخل بارو و مابقی آن در میان بارو وخندق کشیده شده است.
طرف معامله و مشتریان این بازارچه از دیرباز اغلب روستائیان شمالی تبریز بوده اند و یکی از بخش های پررونق شمال بازار تبریز می باشد.
در دوره محمدرضا پهلوی، طاق های بازارچه شتربان را برداشته و به جای آن نوراندازهای شیشه ای رنگی را نصب کردند تا به روشنایی بازار افزوده شود. همچنین چهار گوشه باقیمانده طاق ها را ابتدا گچ کاری، سپس با رنگ سرخ آجری رنگ کرده و بندهای سفیدی در آن ها ایجاد کردند؛ بعد از انقلاب اسلامی نیز میراث فرهنگی شیشه های گفته شده را برداشته دوباره آجرکاری و طاق بندی می کند.
سیستم سازه ای این بازارچه طاق و تویزه می باشد؛ قسمت اعظم این بازارچه در زمان قاجاریه شکل گرفته است. فعالیت غالب در این راسته از دیرباز در زمان رونق تجارت در تبریز ارائه خدمات به کاروان های ورودی به شهر بوده است.
اواخر قاجار و اوایل پهلوی با افزوده شدن برخی از فضاها مانند کاروانسرای کشمشچی لردر بخش شمال شرقی این بازارچه هر چه بیشتر از محدوده مسکونی کاسته شده و نقش فضاهای تجاری در بافت اطراف بازارچه بارزتر شده است.
در روند مطالعه نقشه های تاریخی این نکته به خوبی واضح است که به رغم اینکه دراوایل دوره پهلوی واحدهای تجاری بر وسط میدان صاحب الامر افزوده و ارتباط ورودی بازارچه با میدان و بناهای اطراف آن مختل شده است، اما بازارچه شتربان که گویی در محل تقاطع کوچه های اطراف خود شکل گرفته، به حیات خود فارغ از این مداخلات ادامه داده است.
تقدم و تأخر ساختاری که بافت بازارچه قبلاً در آن وضعیت قرار داشته و امروزه به جای آن چه ساختاری حاکم شده، پیش درآمدی است بر آسیب هایی که امروزه در اثر تغییرات ساختاری و عملکردی اعمال شده بر بافت بازارچه شتربان وارد آمده و در پی آن معضلاتی را به صورت نمودهای کالبدی، اجتماعی و فرهنگی نمایان ساخته است.

**بازارچه شتربان کجاست؟
بازارچه شتربان از شرق و جنوب شرقی به میدان حسن پادشاه (صاحب الامر)، از شمال به میدان کاه فروشان(سامان میدانی)، از جنوب به رودخانه مهران رود (میدان چایی)، از شمال غربی به کوچه خلفازاده و از غرب و جنوب غربی به کوچه مولوی و کدخداباشی منتهی شده است.
در تعریف و معرفی عناصر بلافصل این بازارچه، محدوده ای در نظر گرفته می شود که در کارکرد مستقیم با بازارچه تاثیر به سزایی دارد.
این فضاها شامل سراها، گذرها و مدرسه هایی است که اکنون اغلب آنها به دلیل ساخت و سازهای شتاب زده و بی توجهی نهادهای مسئول از بین رفته است. ادامه حیات این بازارچه وابسته به ساماندهی فضاهایی است که تاثیر مستقیم را بر کالبد و عملکرد آن دارد.
حمام شتربان (دوه چی) و کاروانسرای (همت علی) از جمله عناصر این بازار تاریخی هستند که در شمال سایت جهانی بازار تبریز همسایه مخروبگی های هم شده اند.

** کاروانسرای همت علی
اگر چه این کاروانسرا در نقشه تزه- فابویه (1224 ه.ق) دیده نمی شود، اما در محل این کاروانسرا، در نقشه دارالسلطنه قرا جه داغی (1297ه.ق) کاروانسرای حاج محمد دیده می شود که ابعادی بزرگتر از کاروانسرای کنونی داشته و به نظر می رسد بعدها به کاروانسراهای کوچکتر تقسیم شده است.
قدمت این کاروانسرا با توجه به نقشه های تاریخی، احتمالا متعلق به اواخر قاجار است و از آن زمان از متعلقات بازارچه و به گفته ی کسبه بازارچه، محل استراحت روستائیانی بوده که برای تأمین کالاهای خود به بازارچه مراجعه می کردند.
سازه آن آجری با سقف تیرپوش است و با توجه به آنچه که در پرونده ثبت جهانی بازار دیده می شود، ارتفاع کف تا سقف این کاروانسرا 2/3 متر و دیوارها آجری آن در برخی نقاط معین با گچ پوشانده شده است.
درب های چوبی داخلی باقیمانده کاروانسرای همت علی 7/2 متر ارتفاع دارد. کف این کاروانسرا با خاک پوشانده شده در حالی که سقف، درها و پنجره ها آن از چوب و فلز تشکیل شده است (پرونده ثبت جهانی بازار تبریز: 83).
امروزه این کاروانسرا به یکی از معضلات ساکنان بازارچه تبدیل شده و به دلیل پایین بودن سطح بهداشت محوطه آن در وضعیت نامناسبی به سر می برد. با وجود ثبت جهانی بودن این کاروانسرا، دیواره ها و حجره های شمالی و جنوبی آن از بین رفته و به دلیل بی توجهی در شرایط فرسودگی کالبدی شدیدی به سر می برد.
این کاروانسرا در شمال غربی بازارچه قرادارد و یکی از ورودی های بازارچه به آن منتهی می شود؛ اتصال کالبدی این کاروانسرا با بازارچه شتربان و متأثر بودن سازه بازارچه در هنگام زلزله از کاروانسرا، به دلیل فرسایش شدید کالبدی، به صورت تنش برشی ظاهر می شود.

**حمام شتربان ( دوه چی بازارچه سی حمامی)
قدمت این حمام به اوایل قاجار در سال 1297 هجری قمری برمی گردد؛ طبق نقشه دارالسلطنه قرا جه داغی (1297ه.ق) این حمام نبش کاروانسرای کربلایی علی اصغر بوده است که بعدها طی جابه جایی به داخل میدان کاه فروشان و بازارچه شتربان منتقل شده است که در شمال کاروانسرای همت علی قرار دارد. یک درب این حمام به بازارچه شتربان باز می شود که هم اکنون موجود و در دیگر آن به میدان کاه فروشاناست که امروزه اثری از آن باقی نمانده و به گفته کسبه تا 15 سال پیش کار می کرد.
حمام مذکور جزء زمین کاروانسرای حاجی محمد بوده که بعد از تفکیک به یک کاروانسرا و یک حمام تبدیل شده و امروزه از آن ویرانه ای باقی مانده و با وجود اینکه مالکیت آن برعهده شهرداری منطقه 10 می باشد، هیچ اقدامی برای ساماندهی آن انجام نمی دهد.
از مدرسه انوری نیز به عنوان یکی از اجزا و عناصر بازارچه شتربان تبریز امروزه تنها دری باقی مانده است.
خبرنگار: نعمت مرادپور** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518

 

 

 

 

ارس مقصدی مناسب برای سفرهای نوروزی ایرانیان

نوشته شده توسط اميد محمدي. Posted in مناطق دیدنی، گردشگری استان آذربایجان شرقی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

تبریز - ایرنا - زیرساخت های مناسب گردشگری در کنار ایجاد زمینه های تفریحی از جت اسکی تا بالن سواری در منطقه آزاد ارس، سفر به این منطقه را به مقصدی مناسب برای هر خانواده ایرانی تبدیل کرده است.

مقصدی که نگاهی به پلاک خودروهای ورودی به منطقه آزاد ارس از سرتاسر ایران اسلامی قابل لمس بوده و علاقه خانوارهای ایرانی به بازدید از جاذبه های این منطقه در ایام نوروز را به ظهور رسانده است.
جاذبه هایی که گاه به تاریخ و طبیعت پرطمطراق این شهر در کرانه رود ارس گره خورده و گاه زائیده فرهنگ، توسعه متوازن و موقعیت جغرافیایی این منطقه در گلوگاه جاده ابریشم در ایران است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد ارس معتقد است که گذشت زمان و تداوم فعالیت های ستاد تسهیلات سفر نوروزی این منطقه را در کنار برجسته ترین مراکز گردشگری کشور قرار داده است.
به گفته یوسف داداش زاده این منطقه در کنار ظرفیت های اقتصادی با برخورداری از ظرفیت های طبیعی، تاریخی، تجاری و فرهنگی موقعیت ویژه ای برای توسعه بخش گردشگری دارد.
به گفته سخنگوی این سازمان معرفی جاذبه های گردشگری ارس در سطح ملی و تشکیل کمپین های تبلیغاتی به تناسب زیرساخت های منطقه موجب شده است تا مسافران کیفی ارس با مدت اقامت بیش از یک روز جایگزین مسافران موقت شود.
مختار خوش پیمان افزود: در سایه حضور گردشگران کیفی و تنوع میهمانان از استان های مختلف کشور در نوروز امسال، هتل ها و مراکز اقامتی رسمی این منطقه با تکمیل ظرفیت مواجه شد.
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل این سازمان گفت: افزایش میزان ماندگاری مهمانان به تناسب پیشرفت روزافزون این منطقه، سرمایه گذاران و صاحبان واحدهای تجاری را متوجه بخش هتلینگ و بخش خدمات گردشگری کرده است.
خوش پیمان افزود: امروز ارس کانون توجه گردشگران استان های مختلف کشور است و این توجه با پیشرفت روزافزون زیرساخت های گردشگری قابلیت توسعه خواهد داشت.

* ارس مجموعه ای از مناظر بکر طبیعی
سواحل ارس در جلفا و دریاچه سد خداآفرین مجموعه ای از مناظر بکر طبیعی است که گردشگران ایرانی را از دورترین نقاط کشور به این منطقه کشانده است.
در میان این مناظر رویایی، آبشار آسیاب جلفا به عنوان یکی از مراکز مورد توجه گردشگران نوروزی در حال خودنمایی است.
به گفته مدیر گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ارس، جلبک های آبشار آسیاب همانند موهای بلندی بر پیشانی آبشار رشد کرده و رفته رفته بر مقدار آن ها افزوده شده است.
مهدی عباسی افزود: آب هایی که از این جلبک ها به سمت پایین ریخته می شود، حالت باران مانندی به این آبشار داده است.
وی گفت: ارتفاع آبشار اصلی آسیاب حدود 10 متر و مساحت محوطه آن 200 مترمربع است و در داخل دره و پایین آبشار نیز رودی زیبا در جریان است که آب خنکی دارد و محلی برای پیک نیک خانواده هایی است که به منطقه آزاد ارس سفر کرده اند.
قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ارس در مرکز خداآفرین نیز در توصیف زیبایی های طبیعی محدوده خداآفرین گفت: کوه های سر به فلک کشیده و سرسبز در کنار دریاچه سد خداآفرین و حیات وحش جنگل های ارسباران مجموعه ای کم نظیر از مناظر بکر طبیعی در این محدوده ایجاد کرده است.
جعفر ملکی افزود: خداآفرین به واسطه همین مناظر بکر طبیعی ناشناخته، به بهشت گمشده ایران زمین شهرت دارد و روز به روز به تعداد مسافران این محدوده اضافه می شود.

* هنری که زائیده تنوع فرهنگی ارس است
هنر در رگ های نوروزی ارس جاری است و جذابیت های هنری این منطقه از صحنه های تئاتر تا نقش و نگار نمایشگاه های صنایع دستی در سرتاسر ارس جریان دارد.
از نمایشگاه صنایع دستی محدوده خداآفرین تا عرضه هنرهای دستی در نوردوز و جلفا جلوه هایی از هنر و تنوع فرهنگی ارس را در حکاکی روی فلز، شیشه گری، فیروزه کوبی، حکاکی روی چوب، ورنی و فرش سفالگری به نمایش گذاشته است.
به گفته رئیس کمیته فرهنگی و هنری ستاد تسهیلات سفر نوروزی ارس، هنر در این منطقه تجاری سازی شده است و بازارهای آراز، رفاه و مجتمع تجاری و فرهنگی مشاهیر، بیشتر از سایر مجتمع های تجاری شهر میزبان اجرای تئاترهای خیابانی است.
ابراهیم نصیری با اشاره به اینکه خاستگاه نقاشی روی تخم مرغ های نوروزی آذربایجان است، افزود: این سنت در زمان حاضر در 24 کشور دنیا رواج دارد و جشنواره نقاشی روی تخم مرغ های نوروزی با هدف ترویج این فرهنگ سنتی برگزار شد.
وی به تولید 19 نماد شهری از تخم مرغ های منتخب این جشنواره و نمایش آنها در سطح ارس اشاره کرد و گفت: 540 طرح از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند تا ارس میزبان تخم مرغ های نقاشی شده ایرانی باشد.
وی افزود: در نوروز امسال مجسمه های مومی موزه سن پترزبورگ مربوط به برخی از مشاهیر برجسته دنیا و انسان های عجیب الخلقه در مرکز تجاری مشاهیر آذربایجان به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: در نوروز امسال اجرای متنوع کنسرت های موسیقی و استند آپ کمدی (طنز ایستاده) برای ایجاد نشاط در گردشگران موجب کاهش سفرهای خارجی هموطنان به کشورهای همسایه شد.

* ارس ایستگاهی جذاب برای تفریح جوانان
ارس در ایام نوروز ویژه برنامه های کم نظیر تفریحی برای گردشگران دارد، برنامه هایی که با جذابیت های پارک کوهستان در جلفا و سواحل جانانلو در خداآفرین همراه است.
مسئول کمیته ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد ارس گفت: پارک کوهستان با دارا بودن امکانات مناسب از قبیل شهربازی، سوئیت های اقامت موقت، دریاچه مصنوعی، نمازخانه، رستوران، بوفه و پارک حیات وحش محل مناسبی برای تفریح و گردش مسافران ورودی به منطقه است.
وحید پل سنگی افزود: برخی برنامه های تفریحی همچون کارتینگ، بالن سواری، دوچرخه سواری، تیراندازی، زیپ لاین، والیبال ساحلی، ورزش های بومی و محلی و پینت بال نیز به جذابیت های این پارک افزوده و آمفی تئاتر این پارک به محل اجرای کنسرت ها، جنگ های شادی و برنامه فرهنگی و هنری در ایام نوروز اختصاص یافته است.
دبیر ستاد تسهیلات سفر نوروزی منطقه آزاد ارس نیز گفت: در نزدیکی این پارک، کمپ عشایر نیز میزبان گردشگران در چادرهای عشایری برای صرف غذاها و نان سنتی عشایر است.
مهدی عباسی افزود: عرضه صنایع دستی عشایر و لبنیات ارگانیک، اسب سواری و شترسواری نیز از بخش های بسیار جذاب کمپ عشایر جلفا است.
وی گفت: بالن سواری نیز از دیگر جاذبه های تفریحی بی شمار جلفا در ایام نوروز است که گردشگران علاقمند به پرواز را به این منطقه می کشاند.
وی افزود: قایقرانی و ماهیگیری نیز در کنار برخی دیگر از برنامه های مفرح که از سوی ستاد تسهیلات سفر نوروزی ارس تدوین شده بخش های دیگری از جاذبه های تفریحی این شهر مرزی است.

* ارس میزبان روستاها و شهرهای شگفت انگیز تاریخ
سواحل رود ارس روزگاری میزبان بسیاری از روستاها و شهرهای شگفت انگیز بوده که در ادوار مختلف تاریخی از بین رفته اما جاذبه های جلفا و خداآفرین همچنان بر پهنه روزگار در حال خودنمایی است.
پل های خداآفرین خاطراتی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد و گویای وقایع مهم تاریخی است؛ همان معبری که به گواه مورخان برای ورود اسلام به قفقاز گشوده شد.
به گفته مدیر گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد ارس کلیسای ننه مریم جلفا نیز که بر مبنای معماری دوره ساسانی احداث شده و بعدها مورد استفاده ارمنی های آن دوران قرار گرفته همچنان میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان به آثار تاریخی است.
مهدی عباسی افزود: روستای تاریخی اشتبین، حمام جلفا، کلیسای تاریخی سنت استپانوس، مجموعه تاریخی عباس میرزا، برج تاریخی دوزال و کاروان سراهای متعدد تنها بخشی از آثار و ابنیه های تاریخی این شهر مرزی است.

* رویای خرید از بازار جلفا جاذبه ای برای خانم های ایرانی
خرید در بازار جلفا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه ها برای گردشگران این شهر به ویژه برای خانم ها محسوب می شود.
رئیس کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد تسهیلات سفر نوروزی ارس گفت: نوروز فرصتی برای عرضه کالاهای تخفیف دار در بازارهای قدیمی و مراکز خرید مدرن این شهر است؛ بازارهایی که با عرضه کالاهایی با برندهای داخلی و خارجی کانون توجه گردشگران است.
رضا عباسی افزود: جاذبه بازار در کنار سایر جاذبه های ارس در تعداد مسافران ورودی منطقه تاثیرگذار است.
وی عرضه کالاهای با کیفیت و دارای برند با قیمت مناسب را از ویژگی های بارز بازار جلفا عنوان کرد و گفت: سه اکیپ کمیته بازرسی و نظارت به صورت مستمر بر ضوابط حاکم بر تعزیرات حکومتی بازار جلفا نظارت دارند.

* جانانلو ساحل آرامش بهاری در ارس
هجوم آب بر سنگ های ریز و درشت رود خروشان ارس، نسیم سحر را با صدایی دلنواز همراه کرده است تا مسافران نوروزی بر کرانه ساحلی آرام در شهرستان خداآفرین گام بگذارند و میهمان برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی باشند.
رئیس کمیته خداآفرین در ستاد تسهیلات سفر نوروزی گفت: محدوده منفصل سه منطقه آزاد ارس دارای کاربری گردشگری است و مرکز این محدوده با عنوان جانانلو در ساحل دریاچه سد خداآفرین و نزدیکی جنگل های ارسباران قرار دارد.
جعفر ملکی افزود: این محدوده کانون موسیقی آشیقی در منطقه آزاد ارس است و تفریح های سالم آبی همچون جت اسکی سواری و ماهیگیری را در دریاچه ای آرام و مرزی به گردشگران هدیه داده است.

* نوردوز میزبان بیش از 25 هزار نفر از گردشگران ایرانی
پل مرزی نوردوز از شاهراه های اصلی ارتباط ایران و ارمنستان بوده که از 25 اسفند 94 شمسی تا هفتم فروردین سال جاری میزبان بیش از 25 هزار نفر از ایرانیان بوده است.
رئیس کمیته نوردوز در ستاد تسهیلات سفر منطقه آزاد ارس گفت: نوردوز به عنوان دروازه تجارت ایران و ارمنستان میزبان خانواده های ایرانی از استان های مختلف کشور است.
امیر آقازاده اظهار کرد: در ایام تعطیلات و درهفته نخست عید، ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی شامل نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی، جنگ شادی با عنوان جشن عیدانه و یک دوره مسابقات بومی محلی اجرا شد.
وی افزود: اکنون نیز کمپ عشایر در جوار پایانه مرزی نوردوز دایر است که امکان آشنا شدن گردشگران نوروزی با چگونگی زندگی عشایر را فراهم کرده است.
وی گفت: در این کمپ برنامه های مفرح مانند شترسواری و اسب سواری تا 13 فروردین اجرا شده و با نان، آش و دوغ محلی از مهمانان پذیرایی می شود.
آقازاده همچنین از اجرای جشن سالروز تثبیت نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین در این محدوده خبر داد و افزود: نوردوز در حوالی روستای دوزال بخش سیه رود در فاصله 50 کیلومتری جلفا واقع شده و دارای یک بازارچه پایانه مرزی بزرگ و مجهز به مساحت هشت هکتار است.
استان آذربایجان شرقی 200 کیلومتر با جمهوری آذربایجان و 35 کیلومتر با ارمنستان از سمت شمال کشور مرز مشترک دارد؛ پایانه های مرزی جلفا و نوردوز جزو محدوده منطقه آزاد ارس بوده و تنها پایانه های مرزی کشور ما با جمهوری نخجوان و ارمنستان محسوب می شوند.
سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با یک محدوده متصل در جلفا، یک محدوده منفصل در نوردوز (مرز ارمنستان) و دو محدوده منفصل در شهرستان خداآفرین پذیرای گردشگران نوروزی است؛ ستاد تسهیلات سفر نوروزی این سازمان از چندین ماه قبل برای تدارک برنامه های نوروزی در تکاپو است.
گزارش از: علیرضا فولادی